اولین جلسه با مشتری

 

 

در این مقاله نظراتِ شش طراح داخلی‌ را در باره ی جلسه مشاوره با مشتری‌ها میخوانیم که خلاصه ی آن به این شرح است.

 

آن لونگارت: طوری لباس بپوشید که تاثیر گذار باشد

ملاقات شما با مشتری تان برای زیبا تر کردنِ محیط آنهاست بنا براین مهم است که با چه ظاهری سرِ جلسه ملاقات حاضر میشوید. سعی‌ کنید ظاهرتان تاثیر گذار باشد. سعی‌ کنید تجربه مشتری از  جلسه ملاقاتش با شما دلچسب باشد، خودمانی و صمیمی‌ باشید و از ابزارهای مناسب برای ارائه ی کار و پروژه‌های قدیمی‌ ترتان استفاده کنید، مثلا وبسایت میتواند گزینه ی مناسبی باشد. سعی‌ کنید تا کمتر صحبت کنید و بیشتر گوش کنید، به جلسه ی مشاوره تان با پرسیدنِ سوالات مناسب جهت بدهید و به مشتری تان با طرح سوالاتِ مناسب نشان دهید که خیلی‌ خوب آنها و نیاز‌هایشان را درک می‌کنید. داشتنِ اطلاعات کافی‌ از مشتری و پروژه آنها میتواند در جهت بخشی به جلسه ی اول مشاوره شما کمک به سزایی کند بنا بر این سعی‌ کنید از هر منبعِ اطلاعاتی‌ که در دسترس دارید جهت کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که انسانها برای گرفتن مشاوره به سراغ شما می‌ آیند بنابراین باید آنها را راهنمای کنید و بریشان تشریح کنید که کار کردنِ با شما چگونه خواهد بود چه مرحلی خواهد داشت و با صداقت آنها را راهنمایی کنید. در آخر برخی‌ از این طراحان معتقد هستند که باید برای جلسهِ اول از مشتری هزینه دریافت کرد و برخی‌ با کاملا مجانی‌ بودنِ جلسه ی اول موافق هستند.

 

دانو کندی: معتبر باشید
جلسه ی مشاوره برای آشنایی است بنابراین ما هیچ وقت برای این جلسات از کارفرما پول نمی گیرم. برای آماده شدن برای این جلسات، کار را با شناخت کارفرما، نیازهایش و خود پروژه شروع می کنیم. از وبسایتمان به عنوان ابزار ارائه در جلسه اول استفاده می کنیم و تصمیم می گیریم کدام نمونه کارها را نشان بدهیم. بهتر است جلسه اول جذاب باشد و بگذاریم مکالمه آن طور که آن ها می خواهند پیش برود.

 

جاناتان سوج: کمتر حرف بزنید، بیشتر گوش کنید
طبق تجربه ی ما کارفرماها دوست دارند طراحی را ملاقات کنند که با اعتماد به نفس است و مسیر و هدف در ذهنش روشن است. همیشه خواسته ی کارفرما اولویت اول است بنابراین بیشتر از این که حرف بزنم گوش می کنم و نکته برمیدارم. جلسه ی اول بهترین زمان برای این است که یک طراح بفهمد کارفرما تا این لحظه چه چیزهایی می خواهد تا در نهایت بهترین نتیجه را به انها تحویل دهد. مهم است سوالهایی پرسیده شود که به کارفرما حس مهم بودن بدهد. من لزومی به دریافت هزینه برای جلسه ی اول نمی بینم چرا که در آن جلسه خواهم فهمید آیا کارفرما و پروژه اش گزینه ی مناسبی برای من است یا نه .

 

کیتلین موری: تحقیق کنید
من متوجه شدم که داشتن اطلاعات زمینه ای کافی، فرایند مشاوره را بسیار آسان می کند. بنابراین همیشه قبل از جلسات مشاوره همه چیز را به دقت بررسی می کنیم. قبل از این که قرار جلسه گذاشته شود تلفنی صحبت می کنیم و به آنها پرسشنامه می دهیم. با داشتن این اطلاعات در جلسه ی اول می توانیم به کارفرما مشورتهایی بدهیم که او متوجه حرفه ای بودن ما بشود. به عنوان بخشی از پروسه ی قبل از مشاوره ما مبلغی را به عنوان هزینه ی جلسه ی مشاوره مشخص می کنیم تا ارزش کارمان را به کارفرما نشان دهیم و از شر کسانی که فقط می خواهند اطلاعات بگیرند و بروند راحت شویم .

 

نیکول وایت: با متخصصین مشاوره کنید
بهترین توصیه ما این است که قبل از جلسه، کارفرما را به خوبی بررسی کنید. ما فقط با افرادی جلسه می گذاریم که قبلا پرسشنامه ی آنلاین را پر کرده باشند. در ان پرسشنامه ما در مورد سبک، بودجه و خواسته های کارفرما سوال می کنیم تا قبل از این که وارد خانه کسی شویم بدانیم با چه کسانی رو به رو هستیم .
کارفرماها ما را به خاطر تخصصمان انتخاب کرده اند، پس در عین حال که با قدم زدن در خانه محیط را بررسی می کنید بهتر است راه حل هایی نیز ارائه کنید و نشان بدهید که کار کردن با شما چه طور خواهد بود. ما تجربه ی تغیرات ساختاری داشتیم که کارفرما اصلا فکر نمی کرد امکان پذیر باشد و این به دلیل تخصص ماست. پس بهتر است این اطلاعات را با کارفما درمیان بگذارید .
در مورد هزینه ی جلسه هم باید بگویم که طراحان قطعا باید دربرابر وقتشان هزینه دریافت کنند. یک کارفرمای بالقوه باید بداند که با یک طراح حرفه ای رو به رو است. کارفرمایی که نمی خواهد برای این جلسه پول پرداخت کند قطعا مشتری شما نیست. به عنوان یک قانون باید بگویم که کارفرمایی که در مورد هزینه ی جلسه ی مشاوره سختگیر است حتما در مورد دستمزد طراحی نیز همین طور است .

 

مایکل کوین: با صداقت راهنمایی کنید 

در یک جریان تبادل اطلاعات همانقدر که براورده شدن انتظارات مهم است باز بودن نسبت به موارد پیشبینی نشده نیز اهمیت دارد. جلسه ی اول ما رایگان است و استراتژیمان هم مشخص است: ما فلسفه طراحیمان را برای کارفرما مشخص می کنیم و سعی می کنیم یکدیگر را بهتر بشناسیم.
چند سال پیش یک سیاست برای کارمان در پیش گرفتیم و آن این که با کارفرماهایی کار کنیم که مهربان، صادق و مشتاق باشند. اگر آنها مشتاق به تجربه ی مسیری که فقط یک درصد دنیا شانس تجربه کردنش رو دارند نیست پس بهتره جای دیگری دنبال کمک بگردند.